Bjørn Brandtzæg, Common Cause, Different Approaches: China and Norway in Nigeria, ECON-Research Report no. 2008-014, 27. february 2008.
 
Document disponible sur le site de Extractive Industries Tanparency Initiative (EITI) à http://eitransparency.org/fr/node/318.
 
Document : 
 

Nicholas Garrett, The Extractive Industries Transparency Initiative (EITI) & Artisanal and Small-Scale Mining (ASM) : Preliminary Observations from the Democratic Republic of The Congo (DRC), Report following a mission to North Kivu, 2007, 47 p.
 
Document disponible sue le site de Extractive Industries Tanparency Initiative (EITI) à http://eitransparency.org/research/garrett.
 
p. 45 :
ASM & External Stakeholders & Development Assistance – Key Challenges for the EITI

6. The role of China and other new geographies countries as buyers of ASM minerals and investor in SSM companies is another challenge. China has not yet signed up to the EITI and continues to operate on a “we respect your sovereignty” basis, which means China is unlikely to support or participate in the implementation of the EITI in the DRC, unless it has no choice. Given the massive investment China has promised in DRC ($5bn of infrastructure, for example) a major challenge to the EITI would be to work out how ensure the support of China, which is likely to become the country’s main investor and buyer of minerals in the near future. 

 

OECD, Investment Policy Reviews: China 2008, Paris, OECD, 2008, 291 p.

Présentation :

This Investment Policy Review of China 2008 reviews Chinese government efforts to encourage responsible business conduct against the backdrop of recent regulatory changes and China's increasing outward investment. It assesses the extent to which China's legal and regulatory framework for investment has been improved since the 2006 Review, including new cross-border mergers and acquisitions regulations, the Enterprise Income Tax Law, the Property Rights Law, the Anti-Monopoly Law and the latest revision of the Catalogue for Guiding Foreign Investment Industries. It also evaluates recent improvements in China's FDI statistics.

The 2008 Review provides a unique account of the motivations for and development of China's outward direct investment in recent years in light of government policy encouraging companies to "go global", focusing in particular on Chinese investment in Africa. It provides the first detailed and comprehensive analysis of the government's efforts to encourage responsible business conduct by enterprises in China and by Chinese enterprises operating abroad, highlighting in particular efforts to strengthen environmental protection and respect for core labour standards by enterprises. The Review concludes with an evaluation of enterprises' environmental conduct in China.

Disponible gratuitement en version browseit signalée par l'icône   à la librairie de l'OCDE.

L'OCDE n'interdit pas le téléchargement mais celui-ci peut être rendu très lent par la taille du fichier (3 340 Ko).  Le chapitre 3 consacré à China's Outward Direct Investment est disponible séparément à http://www.oecd.org/dataoecd/25/11/41792683.pdf.

 

 

Le World Investment Report 2008 est le dix huitième rapport de cette série publiée par la Conférence des Nations Unies sur le commerce et le développement (CNUCED/UNCTAD). Cette publication, qui analyse l´évolution récente de l´investissement direct étranger (IDE), a pour thème central, en 2008, le rôle des sociétés transnationales (STN) dans le développement des infrastructures.

[...]

Comme les années passées, le World Investment Report 2008 présente les données les plus récentes concernant l'IDE et identifie les tendances mondiales et régionales de l'IDE et de la production internationale des STN. Les entrées d'IDE au niveau mondial ont continué de croître en 2007 pour atteindre un nouveau record en dépit de la crise financière et de la crise du crédit. Les trois principaux groupes de pays ? pays développés, pays en développement et pays en transition de l'Europe du Sud Est et de la Communauté d'États indépendants (CEI) — et quasiment toutes les régions ont enregistré une croissance continue de l'IDE. La crise semble toutefois avoir pesé sur les flux d'IDE en 2008 et les sociétés transnationales se montrent depuis plus prudentes dans leurs plans d'investissement.

Présentation du document à http://www.unctad.org/Templates/Webflyer.asp?docID=10502&intItemID=2068

Document à télécharger à  http://www.unctad.org/en/docs/wir2008_en.pdf

Lydia Polgreen, « As Chinese Investment in Africa Drops, Hope Sinks », The New York Times, 26 mars 2009.

Disponible sur le site du New York Times

Barney Jopson, « Donors press Congo over $9bn China deal », Financial Times, February 9 2009.

Disponible sur le site du Financial Times.

Arnaud Rodier, « Les Chinois à l'assaut des matières premières africaines », Le Figaro, 12 février 2009.

Disponible sur le site du Figaro

Carte

Interview de Patrick Lucas (MEDEF)par Christophe Parayre (AFP), Afrique: "nous ne sommes pas à armes égales" avec Pékin (patronat français), 13 février 2009.

Sur le site de la Fondation Prometheus.

Jean-Raphaël Chaponnière, « L'aide chinoise à l'Afrique : origines, modalités et enjeux », L'économie politique, n°38, 2008-2, p. 7-28.

Résumé à http://www.cairn.info/revue-l-economie-politique-2008-2-p-7.htm 

À noter : la bibliographie. 

Martin Ravallion, Are There Lessons for Africa from China’s Success against Poverty?, Development Research Group, World Bank, 2008, 29p.

href="http://go.worldbank.org/FX0TYMENT0" 

Abstract

At the outset of China’s reform period, the country had a far higher poverty rate than for Africa as a whole. Within five years that was no longer true. This paper tries to explain how China escaped from a situation in which extreme poverty persisted due to failed and unpopular policies. While acknowledging that Africa faces constraints that China did not, and that context matters, two lessons stand out. The first is the importance of productivity growth in smallholder agriculture, which will require both market-based incentives and public support. The second is the role played by strong leadership and a capable public administration at all levels of government.

Citation (p. 9)

[In China, t]he boom in FDI was in the 1990s — after the bulk of the poverty reduction. Two-thirds of the decline in the number of people living under $1 a day over 1981-2004 occurred in the period 1981-87; an astonishing 40% occurred in just the first three years of that period. Yet 80% of the FDI in China during the period 1979-2005 was from 1995 onwards, while only 15% of the decline in the number of poor (over 1981- 2004) occurred after 1995. FDI was clearly not the “magic bullet” that reduced poverty in China.